Do tuningu przystępujemy tylko jeżeli silnik jest całkowicie sprawny. Ogólnie rzecz biorąc mamy 3 metody wykonania chiptuning-u. Wybór metody tuningu elektronicznego silnika zależy od konkretnego modelu pojazdu, komputera oraz aktualnych potrzeb użytkownika.
Wymiana chipsetu to typowy chiptuning (nazwa 'chiptuning' wywodzi się właśnie od 'chipsetu') polegający na:
Wyciągnięta kość Eprom pozostaje u właściciela, dzięki temu istnieje możliwość ewentualnego powrotu do starych ustawień.
Najnowsza metoda stosowana w nowych, posiadający złącze diagnostyczne w standardzie OBD-II pojazdach. Nowy lub zmodyfikowany program jest wczytywany do komputera bezpośrednio przez złącze. Cała technika polega na:
System jest całkowicie transparentny dla diagnostyki serwisowej. Zachowane pełne numery VIN i niezmienione ustawienia, które nie powinny być modyfikowane praktycznie uniemożliwiają wykrycie chiptuningu (co jest ważne gdy auto posiada aktualną gwarancję).
Ta metoda to montaż modułu zewnętrznego (Box'a) wpinanego wprost w instalację. Plusem tej metody jest łatwy montaż oraz demontaź, który można wykonać samemu zgodnie z instrukcją.